Preluare Digi 24

Proiectul „România Educată”, aflat în utimele zile de consultări la Palatul Cotroceni înainte de a fi trimis la Guvern, propune o serie de modificări pentru parcursul unui elev la școală, evaluările pe care le va susține și opțiunile ulterioare la liceu și învățământul superior, relatează HotNews.

Potrivit acestui proiect „România Educată”, structura învățământului preuniversitar rămâne, predominant, la fel ca în prezent: educația antepreșcolară (se adresează copiilor de 0-2/3 ani și se derulează în creșe și centre de zi); preșcolară (se adresează copiilor de 3-6 ani și se derulează în grădinițe); ciclul primar (pregătitoare – cls. a IV-a); ciclul secundar inferior (clasele V-VIII); ciclul secundar superior (clasele IX-XII).

Principala modificare adusă sistemului de educație vizează învățământul liceal, unde vor exista trei rute – teoretic, profesional și vocațional – cu aceeași durată (4 ani), absolvenții lor putând intra direct în examenul de bacalaureat. Rutele se bucură de un prestigiu comparabil, iar transferul/tranzițiile posibile între acestea se pot realiza anual, fiind axate pe competențele elevilor.

Studii superioare, cu și fără Bacalaureat

Astfel, pe ruta profesională, există varianta obținerii unei certificări profesionale de nivel 3 după clasa a XI-a. Bacalaureatul evaluează competențe și urmărește un profil național pe care toți absolvenții de liceu trebuie să îl dețină, indiferent de rută, iar accentul se pune pe competențe reale.

În urma promovării acestuia, tinerii vor putea accesa programe de studii universitare. Mai mult, în cazul celor fără Bacalaureat, aceștia pot merge către: colegii universitare sau învățământ postliceal.

„Colegiile universitare vor pune accentul pe cei care merg pe ruta profesională la liceu”, dar vor fi deschise oricărui absolvent de liceu și vor forma ceea ce știm, de exemplu, sub titulatura de subinginer, a declarat Ligia Deca, consilier prezidențial pe educație, potrivit Edupedu.ro. Forma de învățământ Colegiu universitar va putea fi organizată atât de universități, cât și de postliceale. Ea va face parte din învățământul terțiar nonuniversitar.

Un alt element de noutate cuprins în acest proiect este cu privire la posibilitatea de a se organiza examene de admitere la liceu, înainte de desfășurarea Evaluării Naționale, acolo unde cererea depășește oferta, locurile neocupate în urma examenului de admitere urmând a fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea notelor la Evaluarea Națională.

Totodată, în cadrul proiectului „România Educată” sunt incluse mai multe ținte, care vizează: îmbunătățirea performanței sistemului de educație; creșterea participării și calității educației timpurii; creșterea performanței în învățământul primar, secundar inferior și secundar superior; sporirea calității și atractivității învățământului superior.

Consultările pe proiectul „România Educată” vor continua astăzi, când preşedintle Klaus Iohannis va discuta  cu partenerii de dialog social din zona educaţiei şi cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale, potrivit Administrației Prezidențiale.

Kelemen Hunor: „Sistemul actual este bazat încă pe cerințele secolului XX”

Articolul precedentStrângerea de semnături pentru demiterea lui Clotilde Armand, în linie dreaptă
Articolul următorANI a constatat noi conflicte de interese și averi nejustificate