Energie electrica - Foto pexels.com -
Energie electrica - Foto pexels.com -

Unii furnizori de energie au majorat artificial preţurile, pentru a solicita mai mulţi bani de la bugetul de stat prin intermediul mecanismului de plafonare şi compensare a facturilor, se arată într-un document al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE). Reprezentanții instituției au demarat o serie de investigaţii în acest scop, la unii dintre furnizorii de energie, suspectați de manipularea pieței, potrivit antena3.ro.

Anchetă pe marginea compensării facturilor

Reprezentanții instituției au demarat o serie de investigaţii în acest scop, la unii dintre furnizorii de energie, suspectați de manipularea pieței.

„În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt – săptămână/lună) şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021, în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)”, se precizează în document. Tranzacţiile făcute pentru majorarea artificială a preţului pot fi suspectate, potrivit reglementărilor europene, de posibilă manipulare de piaţă, au avertizat reprezentanţii ANRE.

Reprezentanții instituției au început investigaţii în acest sens.

Cum funcționa suveica solicitărilor

Furnizorii au utilizat şi alte metode de creştere artificială a sumei decontate prin „excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)”. Începând cu luna februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost descoperiţi furnizori care au cerut compensare pentru proprii clienţi finali declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. Practic, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.

35 de cereri de plată, respinse de către ANRE

ANRE a primit, până la data de 6 iunie, 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, soluţionând 62 de cereri şi confirmând către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022. Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, deoarece preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.

Cele mai moderne tramvaie, produse în Turcia, au ajuns și la Iași

Articolul precedentSorin Grindeanu: ”Fast Danube, este un proiect vital pentru întreaga Uniune Europeană, în contextul conflictului din Ucraina!”
Articolul următorPSD și PNL își dau mâna: Primii bani din Programul „Anghel Saligny” urmează să ajungă la primării