Comisia Europeană are câteva concluzii preliminare în ceea ce privește o investigație legată de activitatea Meta (ex-Facebook).
Investigația, demarată în martie anul acesta, va continua până în martie 2025, însă până acum, din verificările efectuate, a relevat că este încălcat Regulamentul privind piețele digitale, respectiv modelul de „plată sau consimțământ” al acesteia.
Ieri, Meta a fost informată oficial cu privire la constatările preliminare, respectiv asupra faptului că modelul de publicitate „plată sau consimțământ” „obligă utilizatorii să își dea consimțământul pentru combinarea datelor lor cu caracter personal și nu le oferă o versiune mai puțin personalizată, dar echivalentă, a rețelelor sociale ale Meta”.
Potrivit unui comunicat de presă, „prin transmiterea acestor constatări preliminare, Comisia informează Meta cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia compania respectivă încalcă RPD. Acest lucru nu aduce atingere rezultatului investigației. Meta are acum posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare examinând documentele din dosarul de investigație al Comisiei și răspunzând în scris la constatările preliminare ale Comisiei”.
În comunicat se regăsesc totodată și opinii ale vicepreședintei executive responsabile cu politica în domeniul concurenței – Margrethe Vestager, și a lui Thierry Breton, comisarul pentru piața internă.
Potrivit sursei citate, Margrethe Vestager a subliniat că investigația „urmărește să asigure contestabilitatea pe piețele unde controlori de acces precum Meta au acumulat datele cu caracter personal ale milioane de cetățeni ai UE de-a lungul multor ani. Opinia noastră preliminară este că modelul de publicitate al Meta nu respectă Regulamentul privind piețele digitale. Dorim să le oferim cetățenilor posibilitatea de a prelua controlul asupra propriilor date și de a alege o experiență mai puțin personalizată în ceea ce privește publicitatea”.
Totodată, Thierry Breton a avertizat că este vorba despre „un pas important pentru a asigura respectarea deplină a RPD de către Meta”:
„Opinia noastră preliminară este că modelul comercial „plată sau consimțământ” al Meta încalcă RPD. RPD are ca scop să le redea utilizatorilor puterea de a decide modul în care sunt utilizate datele lor și să asigure faptul că întreprinderile inovatoare pot concura pe picior de egalitate cu giganții tehnologici în ceea ce privește accesul la date”.