Sursa: Facebook

Fosta șefă a departamentului financiar contabil din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov, precum și șeful Serviciului achiziții publice aprovizionare și contractare din cadrul instituției au fost trimiși în judecată, sub control judiciar, de procurorii anticorupție.

Sub control judiciar va fi judecat și un director de firmă, precum și societatea în cauză, acuzațiile ținând de o serie de achiziții nelegale la Spitalul Brașov.

În dosarul intrumentat de procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Brașov, cei doi angajați ai spitalului – Floare Barra și Mihnea Ovidiu Mihnea – sunt acuzați de abuz în serviciu, cumpărare de influență, respectiv trafic de influență.

În același timp, asociatul – director general al inculpatei SC Amrita Com SRL va răspunde pentru complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit și trafic de influență. Totodată, pentru complicitate la abuz în serviciu va va fi judecată la Tribunalul Brașov și societatea Amrita, ca persoană juridică.

În perioada noiembrie 2020 – iunie 2021, în calitate de director financiar contabil în cadrul Spitalului Clinic Județean de urgență Brașov, inculpata Barra Floare și-ar fi îndeplinit în mod necorespunzător atribuțiile de serviciu, încălcând norme din legislația primară și l-ar fi instigat pe inculpatul Stoica Ovidiu Mihnea, șef al Serviciului de achiziții, aflat în directa ei subordine, să își încalce atribuțiile de serviciu, susținând astfel o procedură nelegală de licitație publică având ca obiect furnizarea de servicii de catering pentru pacienții internați în Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov, pentru a favoriza interesele inculpatei SC Amrita Com SRL, societate care a și câștigat în final licitația ce ar fi fost organizată și derulată în mod nelegal.

Concret, în cursul anului 2020, în condițiile în care acordul cadru încheiat anterior cu inculpata SC Amrita Com SRL expirase, impunându-se organizarea unei noi licitații, inculpații Barra Floare și Stoica Ovidiu Mihnea ar fi tergiversat declanșarea unei noi proceduri pentru încheierea unui nou acord cadru pentru o perioadă de doi ani.

În această perioadă, SC Amrita Com SRL a continuat să presteze serviciile și să încaseze contravaloarea acestora, în baza unor contracte încheiate pe perioade scurte de timp. După declanșarea procedurii de licitație care ar fi permis atribuirea contractului de servicii de catering pentru spital într-un cadrul concurențial, pe fondul unei înțelegeri cu inculpatul L. L., reprezentant al SC Amrita Com SRL, cei doi inculpați au anulat procedura.

La începutul anului 2021, în scopul favorizării intereselor SC Amrita COM SRL, inculpata Barra Floare l-ar fi determinat pe inculpatul Stoica Ovidiu Mihnea să demareze o nouă procedură de licitație publică, în cadrul căreia documentația de atribuire să fie întocmită astfel încât societatea inculpatului L. L. să fie declarată câștigătoare, prin introducerea unei condiții restrictive menite să excludă alți comercianți din procedură, respectiv nivelul cifrei de afaceri.

Conform legii, aceasta trebuia stabilită prin raportare la valoarea celui mai mare contract subsecvent, valoare care în cauză a fost majorată artificial. Valoarea unui contract subsecvent era dată de numărul de porții de hrană necesare pe perioada respectivului contract. Astfel, din noua documentație, ar fi rezultat o creștere de peste 200 % a numărului de porții estimat. Pe cale de consecință, ar fi fost majorată similar valoarea celui mai mare contract subsecvent.

Astfel, în decurs de o lună (de la data publicării primului anunț de participare – 04.01.2021 până la data celui de-al doilea, publicat în urma anulării primei proceduri – 09.02.2021) funcționarii spitalului implicați în această procedură au constatat, în lipsa oricăror evenimente/justificări obiective, că spitalul va avea un număr de trei ori mai mare de pacienți internați decât se estimase inițial.

În acest context, în data de 23 iunie 2021, licitația publică s-a încheiat prin desemnarea drept câștigătoare a SC Amrita Com SRL, fiind încheiat un acord-cadru de servicii în valoare de 14.868.100 lei inclusiv TVA, pe o perioadă de doi ani.

În baza Acordului-cadru, în perioada 15 iulie 2021 – 27 decembrie 2023, au fost încheiate 35 contracte subsecvente, în baza cărora s-au emis facturi fiscale în valoare totală de 18.244.670 lei ce au fost achitate integral în perioada 18 august 2021 – 30 mai 2024, o mare parte fiind achitate de către spital cu mult timp înaintea termenelor scadente, în condițiile în care spitalul înregistra restanțe în relația cu alți furnizori.

Din probele administrate în cauză a reieșit că o parte dintre serviciile contractate de Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov nu erau necesare, în sensul că a fost prevăzut ca necesar un număr de porții mai mare decât numărul mediu de pacienți ce au fost internați în spital în perioadele de referință și, în mare parte, executarea acestor servicii s-ar fi realizat în mod neconform, având în vedere calitatea slabă a alimentelor livrate.

În perioada septembrie 2019 – octombrie 2023, inculpatul L. L. i-ar fi pretins inculpatei Barra Floare foloase necuvenite constând în determinarea inculpatului Stoica Ovidiu Mihnea și a celorlalți funcționari din cadrul serviciului achiziții să își încalce atribuțiile de serviciu cu ocazia organizării procedurilor de licitație, în scopul favorizării SC Amrita Com SRL, dar și a unei alte societăți administrate de inculpatul L.L., prin aprobarea plății cu prioritate a facturilor fiscale emise de cele două firme, în executarea contractelor încheiate cu spitalul.

În schimb, inculpatul L.L. ar fi promis că își va exercita influența reală pe care o avea asupra unui apropiat aflat la conducerea unei instituții publice la nivel local, astfel încât o persoană din familia inculpatei Barra Floare să fie angajată în mod preferențial în cadrul acelei instituții.

În cauză, a mai rezultat că inculpatul Stoica Ovidiu Mihnea, în contextul necesității derulării de către spitalul menționat, a unei proceduri de licitație publică având ca obiect achiziția a două aparate video laringoscop, înainte de publicarea pe SEAP a documentației de atribuire, în data de 26 octombrie 2020, i-ar fi furnizat managerului unei societăți comerciale, informații nedestinate publicității, constând în valoarea estimată a achiziției și caracteristicile tehnice al echipamentelor medicale, aspect ce a permis câștigarea licitației de către această societate comercială.

Prejudiciul în dauna Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov este estimat la valoarea de 18.244.670 lei, procurorii reținând și vătămarea intereselor legitime ale spitalului, prin aceea că a fost pus în situația de a nu își mai putea îndeplini obligația de a asigura pentru pacienții internați o calitate corespunzătoare a alimentației oferite, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului Sănătății.

În cauză s-au dispus măsuri asigurătorii asupra bunurilor și conturilor bancare aparținând inculpaților persoane fizice”, precizează DNA.

Articolul precedentAdio prețuri plafonate la facturi, de astăzi
Articolul următorO nouă zi cu proteste; de această dată, au ieșit în stradă grefierii